Grill

Na co wrzucić i co ?

Słynne amerykańskie barbecue (BBQ) do Polski dotarło w latach 80. Kojarzy się z grillowaniem, choć faktycznie oba pojęcia różnią się od siebie.

BBQ -powolne opiekanie bezpośrednio nad rozżarzonym węglem.

GRILL – to smażenie na metalowej ramie, nad ogniem znacznie szybciej niż w przypadku BBQ.

Dania z grilla uchodzą za bardziej dietetyczne, brak konieczności użycia tłuszczów do smażenia = niższa kaloryczność. Mowa o zdrowych, upieczonych, a nie przypieczonych czy spalonych  daniach.

Krótkie zasady zdrowego grillowania:

  • korzystać zawsze z czystego grilla
  • piec nieco dłużej na wyższym ruszcie, aby uniknąć przypalenizny
  • korzystać z folii aluminiowej z dziurkami, czy specjalnych tacek – konieczna cyrkulacja powietrza
  • jeśli mięso przed grillowaniem włożymy do piekarnika, a na grillu tylko dopieczemy wówczas w mniejszym stopniu wytworzą się szkodliwe substancje
  • mięso zastępujmy warzywami, owocami, rybami,
  • zioła niech będą przyprawami
  • unikajmy podpałek – toksyczne substancje mogą przejść na dania

Jak już wiemy jak,  to teraz na czym ? Grill węglowy, gazowy, a może elektryczny ?

  • węglowy – dla pasjonatów „prawdziwego dymku” grillowego. Ogromy minus to dioksyny, tworzące się w czasie smażenia. Trudności w podpalaniu i stałe pilnowanie ognia może zniechęcać użytkowników.
  • gazowy – łatwość w odpalaniu, brak węgla, sadzy itp. Możliwość regulacji palników gwarantuje wygodniejsze korzystanie.  Widnieje jednak niebezpieczeństwo związane z paliwem – należy zachować wszelkie zasady bezpieczeństwa.
  • elektryczny – szybki, żaden deszcz nie straszny – możliwość grillowania w pomieszczeniach. Obecnie na rynku można wybrać różnego typu urządzenia posiadające wiele funkcji dodatkowych tj. timer, regulacja temp. itp. Minusem jest to, że „zabiera” atmosferę rytuału grillowania.

A teraz co grillować ?

  • tradycyjne kiełbaski
  • mięsa różnego rodzaju
  • warzywa
  • owoce
  • ryby, owoce morza
  • czyli w zasadzie wszystko 🙂

Przykładowe, szybkie dania z grilla:

  • pieczarki z serem pleśniowym i fetą – usuwamy korzonki z pieczarek i w to miejsce wkładamy ser posypujemy przyprawami, delikatnie skrapiamy oliwą
  • szaszłyki z cukinią, łososiem w prosciutto – cukinie kroimy w cieniutkie plastry, nakłuwamy na patyczek, między wkładamy rybę owiniętą w prosciutto, przyprawiamy
  • gruszki z gorgonzolą posypane orzechami włoskimi, usuwamy gniazdka z gruszek, w ich miejsce wkładamy ser i posypujemy orzechami
  • kalmary z grilla, wystarczy polać je oliwą z czosnkiem, nałożyć na grill i po 2 min danie gotowe
  • bakłażany z papryką – warzywa grillujemy, następnie przekładamy do jednego naczynia kropimy olejem lnianym, posypujemy ziołami, można dodać aromatyczny czosnek
  • pstrąg z grilla – rybkę wystarczy przyprawić, owinąć folią,  nie wolno zapomnieć o masełku i pietruszce, tak przygotowaną położyć na grill
  • baranina na patyczkach – mięso pokroić na cienkie plastry, marynować kilka godzin (marynata: liść laurowy, rozmaryn, majeranek dodać sos sojowy i oliwę), mięso nakłuć na patyczki i położyć na gorący ruszt.
  • szparagi zawinięte w prosciutto
  • buraki czerwone z chrzanem – buraczki kroimy w plasterki 1 cm, przyprawiamy ziołami, owijamy folią aluminiową, gdy już będą miękkie wykładamy bezpośrednio na ruszt, podajemy z tartym chrzanem

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s